Seteoppvarming

I setene ligger det en varmematte som er festet inn under setetrekkene. Denne matten inneholder en ledning, varmetråder, som går sikksakk over hele seteunderlaget. Når bryteren på dashbordet settes på vil strømmen gjøre at varmekabelen begynner å varmes opp seteunderlaget. Matta har en termostat, som begrenser strømforbruket og forhindrer overoppheting og at ledningen brenner av. Det er også montert en termosikring mot overoppheting som er integrert i varmekabelen. Det er som regel denne som smelter og bryter strømmen når sete en dag slutter å virke. Da må hele sete kles rent for å skifte ny setevarmeenhet. Setevarme er deilig å ha når vi setter oss inn i en kald bil om vinteren. Reumatikere og mennesker med dårlig rygg har god nytte av setevarmere. Det er stor forskjell på effekten på setevarmere i de forskjellige bilmerkene. Mange har bare en styrke, men flere merker har nå begynt med flere trinn på bryteren.